WORDSWORDSWORDS
GALLERY SOFIE VAN DE VELDE, ANTWERP
14.05. - 15.08.2017
Max Pinckers, Joris van de Moortel, Stanislas Lahaut, Gauthier Oushoorn, Rik de Boe, Johan de Wilde, Ante Timmermans, Perry Roberts, Rein Dufait, John Stezaker, Philippe Vandenberg, Bruce Nauman, Saadane Afif, Mekhitar Garabedian, Marie Jose Burki, Jean-Baptiste Maitre, Guillaume Bijl, Bernd Lohaus, Kelly Schacht, Navid Nuur, Wolfgang Plöger
AMERICAN TYPEWRITER #4 (studio version), 2013
film installation;
2 Super8 projections with continuous loop
In the 18th century, the survey, filing and systematization of personal data was the pre-condition for the development of the human sciences (psychology, sociology, etc.). Combined with photographic images this data also allowed the establishment of the first criminal identification system invented by the French criminalist Alphonse Bertillon in 1884 which was soon adopted by the English and American police. For his video installation 'American Typewriter #4' Ploeger uses this still unchanged, standardized method to categorize the personal data (name, height, weight, eye color, etc.) of several inmates. The closed circuit installation of endless film loops of data evokes a kind of cinematic panopticum in which the confinement of the prisoners' bodies silently resonates. (Daniel Marzona)
Die Erhebung und Systematisierung personenbezogener Daten im 18. Jahrhundert war die Grundvoraussetzung für die Entwicklung zahlreicher Humanwissenschaften (Psychologie, Soziologie, etc.). Kombiniert mit frühen photographischen Portraits erlaubten diese Daten ein Jahrhundert später die Einrichtung einer ersten Verbrecherkartei durch den franzözischen Kriminalisten Alphonse Bertillon, die sehr rasch auch von der britischen und amerikanischen Polizei übernommen wurde. In seiner Videoinstallation 'American Typewriter #4' bringt Plöger genau diese Daten einer Gruppe zum Tode verurteilter Gefangenener in ein geschlossenes räumliches System, deren standardisierte Erhebung und Archivierung überaubt erst zu einem vermeintlich objektiven Wissen über das Subjekt geführt haben. Die den Köper der Gefangenen einschliessende Zelle findet in der Endlosschleife des filmischen Panoptikums eine irritierende Resonanz.
AMERICAN TYPEWRITER #4 (studio version), 2013
film installation;
2 Super8 projections with continuous loop